Väetee e-poe looja Martin Laansalu rääkis, et Eeriksaare teetalu sai alguse vajadusest tõestada kõigepealt iseendale, et mahedana on võimalik talumajandust teha.
Nüüdseks on tegutsetud juba seitse aastat ning ühel hetkel otsustati looduslikku teed hakata müüma ka e-poes.
Esimese e-poe avasid nad 2019. aasta lõpus ning selleks võeti appi ka üks Eesti ettevõte. “Meie fookus on kogu aeg olnud pigem toote paremaks tegemisel, mitte otseselt müügil või müügiplatvormidel. Veebipoodi vajasime sellepärast, et ilma selleta ei võta ükski jaekett sind päris tõsiselt. Alguses kasutasime ühe ettevõtte abi, kus oli sekretär, kohvimasin ja kena rendipinnal asuv kontor. Esimest e-poodi tehes saab sellise lõbu kinni maksta, täna vaatame igas suunas sellistest ettevõtetest mööda ja teeme kõik algusest lõpuni ise,” rääkis ta.
Laansalu sõnul on kõige keerulisem olnud reklaamiraha optimeerimine. “Google ja Meta on selle tõenäoliselt meelega nii raskeks teinud, et 95 protsenti ettevõtetest, kes seal reklaamivad, maksavad selle eest rohkem kui võiks. Kui suvel istun palju traktori roolis, siis talvel just põhiliselt tabelite taga. Inimesed tahavad kogu aeg midagi uut ja just sellega tegeleme talvel,” lausus ta.
Ideaalne ajastus
Kuna e-pood läks üles sügaval koroona ajal ja kogu riik pandi lukku, oli Laansalu sõnul see just tagantjärgi vaadates ideaalne ajastus ning neil oli selles osas palju õnne. Kuigi siis ei toimunud ka avalikke üritusi, saadi enamik B2B müüke just läbi e-poe tehtud. “Koroona on olnud meie aegade kõige parem müügimees, tobe, aga nii oli,” selgitas ta.
Probleemid Metaga
E-poe toimimise osas pole Laansalul suuri probleeme olnud, kuid Metaga on seiklusi jagunud piisavalt. Alles hiljuti juhtus Metaga üks ootamatus, mis on nüüdseks kujunenud tema sõnul tragikomöödiliseks ulmefilmiks, kus peaosades on keegi tundmatu tegelane ja lihtne talumees Martin. Pikalt ei soovinud Laansalu lugu ümber jutustada, kuid soovitas kõigil, kes pole oma ettevõtte Facebooki kontot Instagrami kontoga linkinud, see kiiremas korras ära teha. “Vastasel korral leiate ennast olukorrast, kus Eesti Politsei teid aidata ei suuda. Meta teid aidata ei taha ja oma raha tagasi saades saate loota ainult pangale. Ise kasutan vaid LHV’d ning nad on olnud selle juhtumi lahenduses kõige suurmaks abiks,” lausus ta.
Laansalu sõnul on tee tootmine valdkond, kus on suur konkurents. “Meie ilma tugeva tootmiseta hakkama ei saaks. Seda, kes lõpuks õnnestub, näitab aeg, aga praegu on tänu rohepöördele enamik kaarte siiski põllumajanduslike tootmisettevõtete käes. Loogika, et ostame kõik üle või sisse, toimib mõnda aega. Lõpuks võidab lihtne talupojaloogika, kus võrrandis on lisaks ürdile ka seeme. Ise tunnen, et vaikselt hakkab Eestisse tagasi tulema ühistuline tegevus ja see annab veel uuemat hingamist,” selgitas ta.
Konkurentsis püsimiseks on aga tema arvates vajalik tootearendus ning ka nemad püüavad oma tooteid tarbija jaoks võimalikult mugavaks muuta. Lisaks sellele tegeletakse ka veebilehtede uuendamisega, et olla kliendi jaoks lihtne ja kasutajasõbralikum.
Kriise pole ette tulnud
Laansalu ütles, et tal on olnud ettevõtet tehes palju õnne ning kriiside pärast pole pidanud muretsema. “Pandeemia ajal mõtlesid inimesed rohkem tervisele ja see tõstis meie müüke oluliselt,” rääkis ta.
Ettevõtte loomine on andnud Laansalule palju püsivust ja mõistmist. “Palgatööl olles ei mõista inimesed seda, mida need juhid on pidanud tundma, kes on jõudnud kaugele. Mitte midagi ei tule siin elus kergelt ja kõik mida teeme, teeme lõpuks endale,” rääkis ta.
Tulevikuplaanide kohta ütles ta, et pikka aega on nad kasvanud sisemiselt ning suuri mahte on nad müünud rohkem välismaale, jättes Eestisse marginaalse osa. Ka nende edasine eesmärk on viia tooteid välisturgudele, et ka näiteks välismaal Rimi kauplust külastades leiaks sealt eest juba tuttava teepaki.